فرایند تنزل نور وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها از آن مقام ملکوتی و مرتبه فرازمینی که اشارت رفت، در بستر زمان و زمین، در روایات به صورت های مختلف بیان شده. از آن میان شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود:
براساس این روایت نور وجود فاطمه زهرا پیش از خلقت عالم و آدم آفریده شده (چه این که نور وجود پیامبر و سایر اهل بیت نیز قبلا خلق شده بود است ). وقتی آدم خلق شد آن نور بر آدم جلوه ای نمود و آن گاه خداوند او را در بهشت در سیبی قرار داد تا از طریق صلب برترین فرزندان آدم حضرت ختمی مرتبت به عالم دنیا بیاید. و فرایند بدنیا آمدن فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز به نوبه خود شگفت انگیز و معجزه آساست.
در روایتی با سلسله سند آمده: وقتی از امام صادق (ع) در باره ولادت حضرت فاطمه پرسیده شد، حضرت فرمود: وقتی نور وجود فاطمه از صلب پیامبر به خدیجه منتقل شد، فاطمه در شکم مادر با او سخن میگفت، خدیجه این مسئله را از رسول خدا پنهان میداشت، روزی پیامبر وارد خانه شد، این گفتگو را شنید، از خدیجه پرسید با چه کسی سخن میگویی؟ خدیجه گفت: بچه ای که در شکم دارم با من حرف می زند و موجب آرامش من می گردد، رسول خدا (ص) فرمود: جبرئیل به من بشارت داد که آن بچه دختر است و خداوند ذریه مرا از او قرار می دهد و از او امامانی بوجود خواهد آمد که خلیفه خدا در زمین اند. وقتی زمان ولادت فاطمه زهرا فرا رسید، چهار زنی بلند قامت بر او وارد شد که شبیه زنان بنی هاشم بودند، خدیجه از دیدن آنها هراسناک شد، یکی از آنان خطاب به خدیجه گفت: اندوهگین نباشید ما از سوی پروردگار تو فرستاده شده ایم و ما خواهران تو هستیم، من سارا، این آسیه بنت مزاحم، این مریم بنت عمران، و این صفورا بنت شعیب است، خداوند ما را مامور فرمود که در امر وضع حمل به تو کمک برسانیم. آنگاه که فاطمه بدنیا آمد ده حور العین از بهشت با لباسهای ابریشم بهشتی وارد شدند و فاطمه را با آب کوثر غسل دادند و او را در آن لباس هایی که با خود آورده بودند پوشانید، و آن گاه از فاطمه خواستند که سخن گوید، فاطمه گفت: اشهد ان لا اله الا الله ، و انّ ابی رسول الله سید الانبیاء و انّ بعلی سید الاوصیا و وُلدی سادة الاسباط، سپس بر آن زنان سلام نمود و هریک از آنها را به اسم خواند و آنان رو به یکدیگر نموده و تبسم کردند .
این روایت نورانی نکته های فاخر را در باب فرایند خلقت و تنزل نور وجود فاطمه به عالم دنیا بازگو نموده، و اسرار نهفته ی بسیاری در این روایات اشاره گردیده که درک ژرفای آن برای برخی دشوار خواهد بود. ولی حقیقتی است که پذیرش آن برای دین باوران ولایت مدار آسان است، و در ادامه بحث در تحلیل و تبیین این مسئله به مبانی وحیانی و عرفانی اشاره میگردد که درک و پذیرش این حقایق را آسان خواهد نمود. ولی در اینجا اشاره به این نکته لازم است تعبیراتی که در روایت یاد شده آمده نظیر این که نور فاطمه در «حقه ای» جا داده شده و به صورتی سیبی جبرئیل آن را برای پیامبر آورد و مانند آن، در واقع تعبیراتی کنایی و مفاهیمی است که در آموزه وحیانی بخصوص آیات قران کریم فراوان به کار برده شده، و حقایق متعالی دور از فهم بشر عادی را در قالب این گونه الفاظ و تعبیرات بیان نموده تا درکش برای اذهان آسان تر شود.
فرم در حال بارگذاری ...