گرچه ممکن است برخی نسبت به فرایند تجلی نور وجود فاطمه در عالم به دیده تردید بنگرند و آن را شوار تلقی نمایند ولی با توجه به آموزه های وحیانی و مبانی عرفانی، درک و پذیرش حقایق یاد شده در باره فرایند ظهور نور وجود آن حضرت آسان خواهد بود، لذا در تحلیل مسئله در سه محور به نکته هایی اشاره می گردد:
الف: قران کریم در باره فرایند خلقت حضرت عیسی بیانی بسیار گویا و روشنی دارد که با توجه به آن درک و پذیرش حقایقی که در باب خلقت فاطمه زهرا بیان گردید آسان خواهد شد، لذا در این جا برخی از آیات که در باره خلقت عیسی روح الله و مسایل پیرامونی آن آمده اشاره می شود: در سوره آل عمران به این نکته تصریح شده که فرشتگان به جناب مریم گفتند که خداوند تو را به کلمه ای از جانب خود (به فرزند که به گفتار کن در رحم ایجاد شود) که نامش مسیح است مژده می دهد که او صاحب جلال و احترام در دنیا و آخرت و از مقربان درگاه خداوند است، و با مردم در گهواره به اعجاز سخن میگوید . و در سوره مریم در چندین آیه فرایند آفرینش حضرت عیسی را بیان نموده که به فرازهایی از آن آیات اشاره می گردد:
1- درباره نحوه تمثل روح الامین برای مریم فرمود:« … فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثّلَ لَها بَشَرًا سَوِیّا» در این آیه سخن از تمثل جبرئیل برای مریم است، حال باید دید که معنای تمثل چیست و جبرئیل چگونه برای مریم متمثل شد؟ مفسر حکیم علامه طباطبایی در این باره می گوید: جبرئیل در همان حال که به صورت بشر برای مریم متمثل شده بود، بازهم فرشته بود نه این که بشر شده باشد، بلکه فرشته ای به صورت بشر بود، و مریم او را به صورت بشر دید، بنابراین ، معنای تمثل جبرئیل برای مریم به صورت بشر، این است که در حس بصری و قوه ادراک مریم به آن صورت احساس می شده است نه این که واقعا به آن صورت درآمده باشد، بلکه در خارج جبرئیل صورت خاص خود را داشته است و نه صورت بشری. این معنا برای تمثل با مفهوم لغوی آن نیز هماهنگ است، چون تمثل چیزی برای انسان بدین معناست که انسان آن چیز را به صورتی تصور و مشاهده نماید نه این که واقعا آن چیز صورت خود را از دست داده و به صورت دیگر درآمده باشد. پس فرشته الهی به صورت آدمی برای بیننده ظهور می کند نه این که فرشته، بشر شود.
براساس این مبنا معنای کلام پیامبر در باره فاطمه زهرا سلام الله که قبلا ذکر شد که خداوند نور فاطمه را به صورت سیبی در بهشت قرار داد و بعد جبرئیل آن را برای من آورد تا آن را بخورم و فاطمه از طریق صلب من بدنیا بیاید. به خوبی روشن می گردد، این که نور وجود فاطمه زهرا به صورت سیبی برای پیامبر متمثل شده و حضرت آن را به صورت سیب مشاهده نموده و از طریقی خاصی که درک حقیقت آن برای کسی مقدور نخواهد بود آن نور به وجود پیامبر منتقل گردیده و از طریق صلب او به رحم جناب خدیجه و آن گاه بدنیا آمده است. چه این که نور وجود عیسی روح الله که قران کریم از او به «کلمه» یاد نموده با تمثل جبرئیل برای مریم به مفهومی که ذکر شد، به مریم منتقل و از طریق او بدنیا آمده است، و دقت در این آموزه وحیانی درک نحوه ظهور نور فاطمی را آسان خواهد کرد. چه این که مسئله تمثل آن چهار زن به صورت زنان بنی هاشم برای خدیجه و کمک آنان به او در امر زایمان از همین رهگذر به آسانی قابل تحلیل و پذیرش است.
2- قران کریم بعد از بیان فرایند ایجاد عیسی روح الله ماجرای زایمان مریم و گفتگوهای اعجاز گونه فرزندش با او و به ثمر نشستن نخل خشکیده و مانند آن می فرماید:« فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى جِذْعِ النّخْلَةِ» ، و از آن جا که مریم از این ماجرا اندوهگین بود که مبادا مورد ملامت بدخواهان قرار گیرد، در همان لحظات آغازین وضع حمل با یک اعجاز الهی از سوی فرزندش مواجه شد که قران کریم از آن چنین یاد کرده:« فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلاّ تَحْزَنی قَدْ جَعَلَ رَبّكِ تَحْتَكِ سَرِیّا وَ هُزّی إِلَیْكِ بِجِذْعِ النّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیّا» این سخن وحیانی و بشارت از سوی نوزادی تازه بدنیا آمده که به مادرش گفته شد و او را به آرامش فراخواند و به تغذیه از خرمای تازه که از نخل خشکِ تازه به بار نشسته بر او بارید ، بخش دیگر از ماجرای ولادت فاطمه زهرا را که قبلا بیان شد به خوبی روشن می سازد، زیرا که به تصریح آیات یاد شده، به برکت ولادت عیسی روح الله آن معجزات الهی رخ داد و آن طفل مادرش را به آرامش فراخواند، و از نخل خشکیده رطب تازه برای مریم فروبارید، و آبی برای طهارت او از زیر پایش جریان پیدا نمود به آسانی قابل درک و پذیرش است که به برکت کرامت فاطمه زهرا سلام الله علیها، زنانی از بهشت و حوریان بهشتی به هنگام ولادت او حاضر شوند، و او را با آب کوثر غسل دهند و در پارچه بهشتی بپوشانند و مانند آن.
3- قران کریم تصریح می کند که جناب عیسی در گهواره توحید الهی ونبوت خود ، برخی تکالیف الهی را اعلام نمود و فرمود:«إِنّی عَبْدُ اللّهِ آتانِیَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنی نَبِیّا ، وَ جَعَلَنی مُبارَكًا أَیْنَ ما كُنْتُ وَ أَوْصانی بِالصّلاةِ وَ الزّكاةِ ما دُمْتُ حَیّا وَ بَرّا بِوالِدَتی» به گفته مفسر حکیم علامه طباطبایی، جناب عیسی سخنش را به عبودیت خود آغاز نموده و به توحید اقرار کرده، و آن گاه از دادن کتاب به خود خبر داد که حسب ظاهر مراد از آن همان انجیل است، و از نبوت خویش در همان حال خبر داد، بنابراین جناب عیسی درهمان زمان دارای مقام نبوت بوده و کتاب به او داده شده بود و سایر اموری که در آیات یاد شده بیان شده. براساس این آموزه متعالی، فهم آن چه در حدیث پیش گفته آمده، بسیار آسان خواهد بود که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شهادت به توحید و نبوت پدر، و ولایت سید اوصیا، و امامت فرزندان معصوم خود را بیان فرمود. بنابراین درک و پذیرش این گونه حقایق نورانی در باره فاطمه زهرا سلام الله علیها که در روایات پیشین آمده با توجه به این گونه آموزه های وحیانی آسان خواهد بود، بخصوص آن که به گفته حکما: «حکم الامثال فی ما یجوز و مالایجوز واحد» .
فرم در حال بارگذاری ...