ج: با توجه به آموزه های وحیانی و عرفانی یاد شده چند نکته قابل طرح است:
اولا: آنچه درباره فرایند خلقت جناب عیسی روح الله آمده اگر در قران ذکر نمی شد و در روایات و سنت بیان میگردید به طور یقین در باره آن حقایق تردیدها و شبهه ها از جنبههای مختلف مطرح میشد، ولی چون در قران کریم به آن صراحت و روشنی بیان گردیده و هیچ انسان دین باور در حقانیت آن شک و تردید نمی کند و تلاش ها برای فهم و تفسیر آن حقایق متمرکز است.
فرایند خلقت فاطمه زهرا سلام الله علیها چون در روایات آمده ممکن است از سوی برخی با دیده تردید نگریسته شود و پذیرش آن حقایق را دشوار تلقی نمایند، ولی با توجه به مجموع آموزه های وحیانی ( قرآن و روایات) و برخی مبانی عرفانی و عقلایی در باره پیامبر و اهل بیت بخصوص حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که درادامه این پژوهه بازگو خواهد شد، درک و پذیرش فرایند یاد شده دشوار نخواهد بود.ثانیا: گرچه روایات عموما به اصطلاح ظنی الصدور است و از نظر صدور همانند آیات قران کریم قطعی الصدور نیست، ولی همان طور که در بسیاری از موارد نظیر مناجات ها و دعای ماثور از ائمه علهم السلام محتوا و مضمون ودلالت آنها کاستی سند و ظنی الصدور بودن شان را جبران می کند، روایات یاد شده که فرایند خلقت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را بازگو نموده از این اصل و قاعده مورد قبول صاحب نظران استثنا نخواهد بود، بخصوص آن که بسیاری از آن روایات سلسله سندشان در منابع مربوطه ذکر شده است. در نتیجه آنچه در روایات درباره فرایند خلقت فاطمه زهرا(س) آمده بر اساس مبانی متداول علمی کاملا قابل پذیرش است.
ثالثا: عوامل گوناگون نظیر تبلیغات معاندان با اهل بیت و باورهای شیعی بخصوص در زمان معاصر از یک سو، روشنفکر زدگی روبه رشد در مراکز فرهنگی و علمی از سوی دیگر، مهجوریت و کمتر مطرح بودن آن گونه حقایق در حوزه های علمیه از سوی سوم، و علل و انگیزه های دیگر از این قبیل روی هم رفته ممکن است پذیرش فرایند یاد شده در باب خلقت فاطمه زهرا برای برخی اذهان دشوار تلقی شود، ولی با توجه به آموزه های وحیانی که به نمونه هایی از آن اشاره شد و در ادامه نیز به تناسب طرح و تبیین خواهد گردید، پذیرش این حقیقت برای افراد ولایت مدار بسیار آسان خواهد بود.
فرم در حال بارگذاری ...